الزامات اصلی در هودهای شیمیایی (Fume Cupboard)

0
1360

وظیفه اصلی هودهای شیمیایی که در آزمایشگاه بکار گرفته می شوند، حفاظت از کاربران در مقابل بخارات مواد شیمیایی است و با خارج کردن این ترکیبات از محیط آزمایشگاه مانع تماس آنها با کاربران می شوند. در برخی موارد که آلاینده های تولید شده خطرناک باشند، فیلترهایی در مسیر هوای خروجی هودها قرار داده می شود تا علاوه بر حفاظت از اشخاص، از محیط زیست نیز حفاظت شود.

بدیهی است خروج هوای داخل کابین هود خروج هوای داخل آزمایشگاه را نیز بدنبال دارد. به همین دلیل موضوع کنترل هدر رفت انرژی مورد توجه طراحان این دستگاه قرار گرفته و استانداردهایی در این زمینه در دنیا تدوین شده است. از آنجا که مشخصات یک هود مناسب برای آزمایشگاه همواره محل بحث و نگرانی برای سازندگان و کاربران هودها بوده است، استانداردهای مختلفی در دنیا به الزامات و مشخصات یک هود استاندارد پرداخته اند. در این خصوص می توان به استانداردهای EN 14175 ، ANSI/ASHRAE 110 و استاندارد ملی ۱۴۰۳۷ که بر پایه ANSI / ASHRAE 110 تدوین شده است، اشاره نمود.

این استانداردها ضمن اشاره به مشخصات یک هود استاندارد، در درجه اول میزان حفاظت کاربران را مورد ارزیابی قرار داده و مشخص کننده الزاماتی برای راندمان دستگاه است که از طریق انجام تست های تخصصی اندازه گیری می شوند. از جمله تست های دیگری که جهت بررسی عملکرد هود صورت می پذیرد، ارزیابی میزان هوای ورودی به کابین و کیفیت حرکت هوا است. در ادامه به سه تست اصلی که در الزامات استانداردهای بین المللی ASHRAE 110 ،DIN  و EN آورده شده است، اشاره می شود.

تست سرعت دهانه (Face Velocity Measurement)
در این تست سرعت هوای ورودی به کابین در جلوی دهانه ورودی هود اندازه گیری می شود. این سرعت در حداکثر بازشوی مجاز پنجره نباید کمتر از نیم متر بر ثانیه باشد. این تست در نقاط مختلف دهانه و در دو حالت ۵۰ درصد و ۲۵ درصد بازشوی پنجره اندازه گیری می شود.


تست جریان دود (Smoke Test Profile)
در این تست با استفاده از دود خطوط جریان و حرکت دود مشاهده می شود و در کابین نباید جریان گردبادی ( Vortex ) وجود داشته باشد.


تست گاز آشکار ساز (Tracer Gas Containment)
این تست که یک تست کارخانه ای است بدین صورت میباشد که یک مانکن را جلوی دستگاه قرار می دهند و پنجره هود را به اندازه استاندارد باز نگه داشته و فن دستگاه را روشن می کنند. در این حالت یک دتکتور در دهان مانکن قرار داده و گاز SF6  را در کابین هود رها می کنند، دتکتور نبایست هیچگونه آلارمی را نشان دهد به عبارت دیگر شخصی که در مقابل هود قرار می گیرد از گازهای آلاینده تولید شده در هود در امان بوده و دستگاه بخوبی از کاربر در برابر فیوم ها محافظت می کند.

هودهای شیمیایی ساخت شرکت Koettermann آلمان

شرکت مهندسی کیان تک با آگاهی از نیاز مراکز تحقیقاتی و علمی کشور به تجهیزات استاندارد آزمایشگاهی از جمله دستگاه هود شیمیایی که جهت ایمنی کاربران آزمایشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به عنوان نماینده رسمی شرکت Koettermann آلمان در ایران نسبت به تأمین تجهیزات سکوبندی آزمایشگاه و همچنین هودهای شیمیایی از این کمپانی اقدام نموده است. شرکت Koettermann آلمان انواع هودهای شیمیایی را بر اساس ابعاد، اندازه ها و کاربری های متفاوت تولید می نماید.

کلیه هودهای این شرکت بر اساس استانداردهای معتبر اروپایی از قبیل DIN ، استاندارد انگلیس (BS) و استاندارد فرانسه (AFNOR) تولید می گردند.

کاربری های مختلف این دستگاه ها بشرح زیر می باشند:

– هودهای استاندارد و یا از نوع میز کار –Bench type
– هودهای شیمیایی با کف قابل تنظیم –Variotop type
– هودهای تخصصی جهت کاربری برج های تقطیر و یا ایستاده –Distillation or Walk-in types
– هودهای با مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی قوی –High performance type
– هودهای تخصصی جهت کار با مواد رادیواکتیو –Radionuclide type

این هودها همچنین دارای سیستم های کنترل و نمایش جریان و سیستم اتوماتیک حرکت پنجره بوده که به برخی از مهمترین آنها اشاره می گردد.

سیستم نمایش و کنترل جریان و حرکت پنجرهExploris toch tronic
این سیستم که بصورت یک پنل لمسی دیجیتال می باشد، وظیفه نمایش و کنترل جریان و حرکت پنجره را به عهده دارد و بر روی کلیه هودها نصب می شود. با این سیستم می توان پریزهای داخل کابین را جهت زمان خاموش و روشن شدن برنامه ریزی کرد. همچنین دارای قابلیت تهیه نسخه پشتیبان و بروز رسانی از طریق درگاه USB می باشند. سیستم مذکور دارای توانمندی های مختلفی می باشد که در زیر به شرح مهمترین آنها می پردازیم.

سیستم حفاظت اتوماتیکExploris Auto Protect
این عملکرد به گونه ای است که در صورت عدم حضور کاربر مقابل هود پس از مدتی معین (که قابل برنامه ریزی و تعریف است) ، پنجره هود بسته و مانع هدر رفت هوای داخل آزمایشگاه و در نتیجه انرژی می گردد.

سیستم نمایش جریانExploris Air Monitor
این سیستم وظیفه نمایش وضعیت جریان و سرعت ورودی هوا به کابین با واحد متر بر ثانیه را دارد. در صورت خارج شدن جریان و سرعت از وضعیت استاندارد پیغام هشدار صوتی داده، چراغ سیگنال روشن شده و کاربر را از ایمن نبودن دستگاه مطلع می کند.

سیستم اتوماتیک کنترل حرکت پنجرهExploris Close Guard
این سیستم کنترل حرکت پنجره را هنگام بسته شدن اتوماتیک به عهده دارد بطوریکه در زمان بسته شدن اتوماتیک پنجره در صورت وجود هرگونه مانع بر سر راه پنجره از طریق سنسورهای مادون قرمز وجود مانع را حس کرده و از برخورد پنجره با مانع جلوگیری می کند.

در فضای زیرین هود می توان از کابینتهای مختلف استفاده کرد ازجمله کمدهای نگهداری مواد شیمیایی اشتعال زا و اسید و باز در شکل های متفاوت.

نویسنده:
شرکت کیان تک نماینده رسمی
شرکت کوترمن آلمان در ایران

دریافت فایل اصلی

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here